Mainoksen kirjoittamiseen vaikuttavat asiat
Mainosta kirjoittaessa täytyy toki pitää ensimmäisenä mielessä muun muassa mainostettava palvelu/tuote, mainoksen kohderyhmä ja haluttu lopputulos.
Mutta, mitkä muut asiat vaikuttavat mainoksen kirjoittamiseen? Mitä muita asioita pitää ottaa huomioon mainosta kirjoittaessa? Tässä muutamia asioita, joiden ei ehkä ensimmäisenä ajattele olevan merkityksellisiä.
1. Markkinointikanava
Markkinointikanava määrittää mainoksesta muun muassa sen, kuinka paljon tekstiä mainokseen voi kirjoittaa. Eri markkinointikanavien mainoksiin tulee eri määrä tekstiä. Mieti, mihin markkinointikanavaan mainoksesi on tulossa ja, miten se vaikuttaa mainoksen sisältöön.
2. Visuaaliset elementit
Joissakin mainoksissa on mahdollista käyttää visuaalisia elementtejä tekstin lisäksi. Useimmiten käytettävissä on ainakin kuva, mutta joskus myös muita elementtejä, kuten kuvioita tai muotoja. Mieti visuaalisia elementtejä käyttäessäsi niiden asettelua tekstiin nähden sekä sitä, miten ne voisivat tukea kirjoittamaasi tekstiä. Huolehdi, että varsinkin kuva tukee sitä tunnelmaa ja tavoitetta, joka sinulla on mainoksesi suhteen.
3. Mainoksen tavoite
Pidä kirjoittaessasi aina mielessä mainoksen tavoite. Mieti, miten voisit vakuuttaa asiakkaan toimimaan kuten haluat ja muista myös kertoa se asiakkaalle lisäämällä toimintakehoituksen mainoksen loppuun: "Käy varaamassa aika" tai "Osta netin kautta heti" mainoksessa kertovat asiakkaalle selkeästi, mitä haluat hänen tekevän. Sitä edeltävän tekstin tulee vakuuttaa asiakas siitä, että palvelusi/tuotteesi on hänelle oikea. Toimintakehoitus tarkoitus on auttaa kiinnostunut asiakas toimimaan "oikein" mainoksen nähtyään.
4. Asiakkaan tavalla puhuminen
Olet joskus ehkä huomannut, että asiakkaat puhuvat joistain palveluusi tai tuotteeseesi liittyvästä asiasta eri tavalla kuin sinä. Mainoksen tekstin toimivuutta parantaa se, että käytät kirjoittamisessa asiakkaan käyttämiä sanoja. Voit tätä varten käydä läpi saamiasi palautteita tai vain kiinnittää hieman enemmän huomiota siihen mitä sanoja asiakkaat käyttävät puhuessaan kanssasi tai tapoja, joilla asiakas kuvailee palveluasi.