Markkinointikalenterin luominen
Uusi vuosi on jälleen alkanut. Oletko jo varautunut siihen markkinoinnin näkökulmasta?
Mitä paremmin suunnittelet markkinointiasi, sitä helpompaa se on. Varsinkin markkinointikalenteri on hyvä olla. Kalenterin avulla voit suunnitella koko vuoden valmiiksi ja siten vähentää omaa kuormaasi vuoden kuluessa. Toki kalenterin luomiseen menee oma aikansa, mutta kun käyt kerran kunnolla asiat läpi, sinun ei tarvitse tehdä sitä useampaan kertaan vuoden aikana.
Markkinointikalenterin luominen tarvitsee muutamien perusjuttujen pohtimisen ennen kuin voi lähteä kirjoittelemaan yksittäisiä päivityksiä ylös kalenteriin. Itseasiassa itse kalenterin täyttäminen ja luominen on se helpoin osuus. Se mitä pitää tehdä ennen sitä, on se mihin menee aikaa. (Psst. muista käydä lopusta lataamassa itsellesi tekemäni markkinointikalenterin pohja..!)
Nämä asiat sinun pitää päättää ennen kalenterin täyttämistä:
1. Mistä asioista ja aiheista teet päivityksiä? Mitä aiheita sisältösi käsittelee?
2. Mitä sisältötyyppejä käytät sisällössäsi? Kuinka usein mitäkin sisältötyyppiä käytät? (Sisältötyyppejä on esimerkiksi facebookissa kuvat, mietelauseet, vinkit jne. )
3. Mitä markkinointikanavia käytät?
4. Kuinka usein aiot päivittää kutakin markkinointikanavaa? Mihin sinulla itselläsi on aikaa?
Kun tiedät vastaukset näihin, ala luomaan markkinointikalenteriasi:
Merkitse siihen ensin tietysti päivämäärät ja kuukaudet tai käytä valmista kalenteria. Paras keino saada itsesi hoitamaan suunnittelemasi päivitykset on laittaa kalenteri näkyvälle paikalle. Tähän tarkoitukseen sopii hyvin perinteinen seinäkalenteri. Voit myös ladata alta tekemäni markkinointikalenterin pohjan itsellesi, joka on tarkoitettu käytettäväksi juuri seinällä.
Tee pieni tila jokaiselle valitsemallesi markkinointikanavalle. Ota huomioon, että mitä enemmän markkinointikanavia sinulla on, sitä enemmän aikaa markkinointiisi menee. Älä siis täytä paitsi kalenteriasi, mutta myöskään omaa aikaasi liian täyteen. Voit merkitä markkinointikanavasi esimerkiksi numeroilla niin sinun ei tarvitse joka kerta kirjoittaa kanavan nimeä ylös.
Katso, että sinulla on tilaa merkitä myös, mihin muihin markkinointikanaviin jaat päivityksesi, blogisi tms. Merkkaa jokainen markkinointikanava omalla kirjaimellaan tms, jotta tunnistat nopeasti mihin kanavaan olet jakamassa päivitystä tai muuta sisältöä.
Käy päivityksesi tai markkinointikanavasi läpi yksi kerrallaan ja merkitse sisältösi kalenteriin. Kirjoita päivityksestä ylös joko sisältötyyppi, esim. "ennen ja jälkeen -kuva" tai sisällön otsikko tms. Itse päivitykset voit kirjoittaa vaikkapa wordiin tai Asanaan. Mieti samalla mihin markkinointikanavaan eri sisältöjä voisit jakaa.
Muista, että jokaiseen markkinointikanavaan ei tarvitse joka päivä olla sisältöä. Jaottele sisältöä eri markkinointikanavien välillä. Voit aina jakaa sisältöä kanavasta toiseen.
Käy lataamassa tekemäni markkinointikalenteripohja tästä: