MIKSI ET VOI ULKOISTAA MARKKINOINTIASI?

Onko haaveenasi se, että ulkoistat markkinointisi eikä sinun tarvitse huolehtia siitä ollenkaan? Että voisit keskittyä vain siihen olennaiseen, omaan tekemiseesi? Inhottaa olla se huonojen uutisten tuoja, mutta et oikein voi ulkoistaa markkinointiasi. Et ainakaan kokonaan.
Useimmiten kun puhutaan markkinoinnin ulkoistamisesta, ajatellaan sitä konkreettista markkinoinnin tekemistä: päivitysten julkaisua, blogitekstien kirjoittamista tai uutiskirjeiden lähettämistä. Nämä voit toki ulkoistaa, jos siltä tuntuu, mutta toivottavasti et ajatellut markkinointisi olevan sillä hoidettu...?!
Yrittäjänä suhtaudut luultavasti intohimoisesti omaan yritykseesi. Olet perustanut yrityksesi jostain syystä, haluat tehdä siitä omanlaisesi ja hoitaa asiat tietyllä tavalla. Sinulla on tavoitteita ja päämääriä yrityksellesi. Tunnet asiakkaasi ja haluat palvella heitä mahdollisimman hyvin? Miksi sitten koet, että markkinoinnin ei pitäisi olla sinun tehtäväsi?
Kuten sanoin, aktiivisen osan markkinoinnistasi voit hyvin ulkoistaa. Mutta sitä yrityksesi sisintä ja sen hallintaa et. Sinun täytyy hallita sitä, miten yritystäsi markkinoidaan. Sinun pitää tietää mistä yrityksessäsi on kyse, mitkä sen tavoitteet ovat, mitä mielikuvia haluat välittää, kenelle yrityksesi palvelut tai tuotteet on suunnattu ja kuinka saat parhaiten juuri ne omat, tärkeät asiakkaasi kiinni...muutama asia mainitakseni.
Markkinointi ei ole pelkästään sitä, että paukutat mainoksia palveluistasi ehkä sopiville asiakkaille. Se on sitä, että välität sitä omaa ajatustasi yrityksestäsi ja sen tavoitteista asiakkaille. Vaikka ulkoistatkin markkinointisi, sinun pitää olla se, joka varmistaa markkinoinnin oikeanlaisuuden. Ulkoistetunkin markkinoinnin pitää kertoa niitä sinun mielestäsi oikeita asioita yrityksestäsi. Sama pätee esimerkiksi kirjanpitoon. Vaikka olisitkin ulkoistanut sen jollekin muulle, sinun täytyy yrittäjänä tietää missä mennään ja mitä luvut tarkoittavat.
Markkinointia ei ole pelkästään se aktiivinen, ulkoistettava osa yrityksestäsi. Markkinointia on kaikki mitä yrityksesi tekee, miten sinä toimit ja miten asiakkaan pitäisi nähdä yrityksesi. Ota yrityksesi markkinointi hallintaan ja varmista, että kerrot, tai joku muu kertoo, oikeita asioita asiakkaillesi.
Voit aloittaa vaikkapa näistä kysymyksistä: 10 kysymystä markkinointisi avuksi