HAUSKUUTTA MARKKINOINTIIN

Itse innostun markkinoinnista, sen suunnittelusta ja luomisesta, mutta ymmärrän, että se aiheuttaa monelle päänvaivaa ja huolta. Eikä kukaan halua tehdä asioita, jotka tuntuvat inhottavilta tai epämukavilta. Koitetaan siis hieman helpottaa sitä markkinoimiseen liittyvää tuskaa ja tuoda hauskuutta markkinointiin.
Älä ota sitä vakavasti
Teit mielestäsi mahtavan postauksen, blogitekstin tai uutiskirjeen, mutta petyit tuloksiin? Miksi ketään ei kiinnostanut vaikka itse olit niin varma? Tekeekö mieli jättää koko homma siihen eikä päivittää enää ikinä?
Älä lannistu vaikka yksittäiset päivityksesi eivät aina tunnu toimivan. Ei se tarkoita sitä, että niissä olisi jotain vikaa. Ei kukaan istu odottelemassa, mitä seuraavaksi keksit tai edes välttämättä paina tykkää -nappia hyvästä päivityksestä. Tykkäämättömyys, lukemattomuus tai kommentoimattomuus (vautsi, mitä sanoja xD) ei välttämättä liity mitenkään itse postaukseesi tai sen laatuun.
Jos itse olet sitä mieltä, että päivityksesi tai muu julkaisusi oli mahtava ja yritykseesi sopiva, ole tyytyväinen. Kyllä siitä on varmasti hyötyä markkinointisi kokonaiskuvaa ajatellen. Pyri ajattelemaan markkinointia hieman pidemmällä aikavälillä, niin yksittäisillä päivityksillä jne ei ole niin paljon merkitystä. Tee asioita, jotka sopivat markkinointisi kokonaisuuteen, älä yksittäisiä kampanjoita ja päivityksiä.
Ole itsekäs
Onko sinulla tietty mielikuva siitä, minkälaista markkinointi on ja, miten sitä pitäisi tehdä? Onko se mielikuva sellainen, joka ei houkuttele sinua markkinoinnin pariin? Yritä päästä irti mielikuvista, tai ainakin niistä negatiivisista mielikuvista, joita sinulla on markkinointia kohtaan. Voit täysin itse päättää miten ja minkälaista markkinointia teet. Etsi tapoja, jotka sopii sinulle ja panosta niihin.
Älä välitä siitä, miten muiden mielestä sinun pitäisi tehdä markkinointia tai mitä markkinointikanavia käyttää. Mieti, mitä itse haluat tehdä ja, miten voisit hyödyntää tehokkaasti itsellesi sopivaa markkinointikanavaa omalla tavallasi. Ole itsekäs.
Käytä mielikuvitustasi
Mieti, voisiko markkinointiisi sopia hieman epätavallisempi näkökulma. Jotain tempauksia, jotka kiinnittävät asiakkaiden huomion tai erottuvia kuvia ja värejä? Käytä rohkeasti mielikuvitustasi niin kampanjoiden suunnittelussa, yksittäisissä päivityksissä kuin visuaalisissakin elementeissä.
Ajattele markkinointia pelinä, jossa on tavoite ja päämäärä. Anna mielikuvituksesi lentää ja keksi mitä mahtavimpia tapoja päästä päämäärääsi. Toki ideoita voi aina vähän editoida, mutta koita antaa itsellesi vapaus tehdä välillä jotain vähän sekopäistäkin.
Seuraile tekemisiäsi ja katso, mitkä ideat toimivat. Ideoi, testaa ja muokkaa aina uudestaan ja uudestaan.
Haasta itseäsi
Vaikka voit valita itsellesi sopivat markkinointitavat ja -keinot, muista, että jonkun verran joudut sietämään myös epämukavuutta, jos haluat kehittää itseäsi markkinoijana. Olet varmaan kuullut joskus sanonnan: kehitystä tapahtuu vain mukavuusalueen ulkopuolella. Ota siis aika ajoin itsellesi tavoitteita, jotka haastavat sinua mukavuusalueesi ulkopuolelle.
Itsensä haastaminen ei kuulosta erityisen hauskalta, mutta itsensä kehittäminen on kyllä hauskaa. Kun huomaat, että jostain inhoamastasi asiasta on tullut sinulle normaalia, on se aika mukavaa... Samalla itseluottamuksesi omaan tekemiseesi kasvaa ja voit taas tehdä isompia, hienompia asioita.
Hauskoja markkinointihetkiä!