YDINOSAAMINEN: MIKÄ EROTTAA YRITYKSESI MUISTA?

Ydinosaamisen merkitys markkinointisi kannalta on yllättävän suuri. Oletko kuitenkaan itse miettinyt koskaan, mikä se juttu on joka erottaa sinut muista samankaltaisista yrityksistä tai tekijöistä? Erottautuminen syntyy monista asioista, mutta ydinosaaminen on niitä tärkeimpiä.
Ydinosaamisen määrittäminen on tärkeää markkinointisi kannalta ainakin näiden syiden vuoksi:
- Ydinosaamisesi erottaa sinut muista
- Se määrittää sen, mitä sinun kannattaa korostaa ja mihin keskittyä yrityksesi markkinoinnissa
- Se vaikuttaa vahvasti kohderyhmän valintaan
Miten sitten löydät yrityksesi ydinosaamisen?
Ydinosaamisen määrittäminen ei ole vaikeaa. Sinun täytyy vain pohtia asiaa muutaman kysymyksen kautta:
- Missä koet olevasi parhaimmillasi?
- Mitä erilaista tuot palveluun verrattuna muihin? Missä palveluissa tai asioissa koet yrityksesi olevan parempi kuin muut? Mitkä palvelut tai asiat sinun kannattaa jättää muiden "hoidettavaksi"?
- Missä saat aikaan erityisesti muutosta?
- Mistä palveluusi liittyvästä asiasta olet älyttömän kiinnostunut ja innoissasi?
- Mikä palvelusi on suosituin tai myynnillisesti paras?
Näiden kysymyksien avulla pystyt määrittämään omaa ydinosaamistasi. Nämä ovat niitä asioita, joita sinun pitää korostaa ja, joihin sinun pitää keskittyä markkinoinnissasi. Mitä rajatumman ydinosaamisen pystyt itsellesi määrittämään, sitä helpompi sinun on sitä markkinoida. Ja pieni tarkennus vielä. Ydinosaamiseen keskittyminen markkinoinnissa ei tarkoita sitä etteikö sinun pitäisi tarjota muita palveluita tai jättää jotain pois. Se tarkoittaa vain sitä, että panostat markkinoinnissasi erityisesti niihin asioihin, jotka erottavat ja nostavat sinut ja yrityksesi esille ainutlaatuisena ja omanlaisena vaihtoehtonaan.
Käy hyödyntämässä myös nämä:
- Blogi: Kolme ajatusta erottautumisesta
- Blogi: Miten asiakas näkee yrityksesi?
- Blogi: Kahden kysymyksen kohderyhmä