MITEN ASIAKAS NÄKEE YRITYKSESI?

Usein mietitään sitä, miten saadaan luotua yrityksen näköistä markkinointia. Ajattelin lähestyä tätä aihetta hieman eri näkökulmasta, nimittäin asiakkaan näkökulmasta. Kerron sinulle, mitä kaikkea asiakas yrityksestäsi näkee ja, miten se vaikuttaa hänen käytökseensä. Näistä asioista saat arvokasta tietoa siihen, miten markkinoida yritystäsi.
Varsinkin palveluita markkinoidessa ongelmana on se, että asiakkaalle ei voi tarjota konkreettista tuotetta tutkittavaksi tai ostopäätöksen tueksi. Näissä tilanteissa asiakas etsii "todisteita" palvelusi sopivuudesta hänelle muista tekijöistä. Tässä käsittelen niistä muutamaa.
Yrityksesi visuaaliset elementit
Asiakas näkee yrityksestäsi tietysti sen värit, käytetyt kuvat ja logon. Jos asiakas kokee, että tyylillisesti et sovi hänelle, et saa häntä välttämättä ostamaan. Esimerkiksi, jos sinulla on räväkät ja nuorekkaat värit, kuvat ja logo, et välttämättä vetoa vanhempiin ja rauhallisuutta etsiviin asiakkaisiin. Muista kuitenkin se, että tarkoitus ei ole vedota kaikkiin ihmisiin vaan ainoastaan kohderyhmääsi. Mieti siis, mitä visuaaliset elementtisi kertovat sinusta ja mieti, miten se vaikuttaa kohderyhmääsi.
Yrityksesi käyttämät sanat
Mieti, miten kommunikoit asiakkaillesi. Minkälainen on tapasi kommunikoida ja sopiiko se kohderyhmällesi? Tärkein neuvo, jonka voin sinulle tähän liittyen antaa on tämä: Käytä niitä sanoja, joita kohderyhmäsi ja varsinkin asiakkaasi käyttävät. Asiakkaasi saattavat puhua palvelustasi aivan eri tavalla kuin sinä. Aina kun saat palautetta tai kun asiakas kyselee palvelustasi, kiinnitä huomiota siihen, mitä sanoja hän käyttää. Jos samat sanat toistuvat, tiedät, mitä sanoja sinun kannattaa käyttää myös markkinoinnissasi. Ne voivat olla myös palveluasi kuvailevia sanoja.
Minkälaista sisältöä jaat?
Kun asiakas etsii apua/vahvistusta ostopäätökseensä hän tarkastelee kaikkea sitä, mitä olet jakanut yrityksestäsi nettisivuilla, sosiaalisessa mediassa ja myös markkinointimateriaaleissa, joita hän on kenties saanut. Ennen kaikkea asiakas katsoo, kuinka hyödyllistä sisältöä olet jakanut. Muista, että "myynnitön" sisältö kertoo yrityksestäsi enemmän kuin sisältö, jossa myyt jotain. Vaikka kuinka yrittäisit naamioida mainosta hyödylliseksi, asiakas huomaa sen. Pyri siihen, että 80% sisällöstäsi on "myynnitöntä" eli hyödyllistä asiakkaalle. Jaa vinkkejä palveluihisi liittyen, tarinoita yrityksesi toiminnasta ja auta asiakasta tutustumaan sinuun.
Kuinka lähestyttävä olet?
Luottamuksen rakentaminen on tärkeää markkinoimisessa. Huolehdi, että et anna itsestäsi liian "säädeltyä" kuvaa. Useimmiten persoonallisuus on todella hyvä asia. Se auttaa asiakasta tutustumaan sinuun ja rakentamaan luottamusta tarjoamiisi palveluihin.
Mikä pitää ennen kaikkea muistaa on se, että olet johdon- ja yhdenmukainen kaikissa markkinointitoimissasi. Jokaisen markkinointikanavan pitää kertoa yrityksestäsi samaa tarinaa. Huolehdi, että tarinasi ei katkea, jos asiakas liikkuu markkinointikanavastasi toiseen (esim. Facebookista nettisivuillesi).