KAHDEN KYSYMYKSEN KOHDERYHMÄ

Yritykselle oikeiden ihmisten löytäminen on joskus turhauttavaa ja vaikeaa. Vaihtoehtoja ja keinoja kohderyhmän määrittämiselle löytyy yhtä monta kuin markkinointiammattilaistakin.
Haluatko tietää, mitkä kaksi asiaa ovat kaikkein tärkeimpiä kohderyhmän määrittämisessä? Mitkä kaksi asiaa pitää olla selkeääkin selkeämpiä sinulle vaikka kaikki muu olisi sekamelskaa?
Asiakkaan ongelma: Mikä ongelma asiakkaalla pitää olla, jotta hän kuluttaisi palvelusi? Mikä ongelma sinun toisin sanoen pitää ratkaista, jotta asiakas tulee asiakkaaksesi?
Asiakkaan saama hyöty: Mitä hyötyä asiakkaallesi on palvelustasi?
Kun osaat vastata näihin kahteen kysymykseen, pystyt luomaan oikeanlaista sisältöä, joka vetoaa tietynlaiseen kohderyhmään. Tehtäväsi tämän jälkeen on pitää tuntosarvet koko ajan pystyssä ja kerätä tietoa asiakkaistasi. Huomaat tiettyjä yhdenmukaisuuksia sekä tiettyjä tapoja puhua palvelustasi ja siitä ongelmasta joka heillä on siihen liittyen.
Miksi asiakas on ostanut palvelusi?
Mitkä asiat ovat hänelle tärkeitä?
Mitkä asiat erityisesti turhauttavat asiakastasi?
Miten he puhuvat palvelustasi?
Miten he kokevat palvelusi? Mitä tunteita se saa heissä aikaan?
Mitä kautta he ovat sinut löytäneet?
Mitä kysymyksiä asiakkailla on palvelustasi?
Pikkuhiljaa se kokonaisuus alkaa hahmottumaan ja rakentumaan. Jossain vaiheessa huomaat, että tiedät jo melko hyvin oman yrityksesi kohderyhmän, heidän ongelmansa ja sen, miten voit auttaa heitä ratkaisemaan niitä ongelmia. Sitten vain jatkat tuntosarvet pystyssä eteenpäin.