WANTED: SUUNNITELTUA MARKKINOINTIA
Olen huomannut, että usein pienissä yrityksissä unohdetaan perusasioita markkinoinnista, kuten kohderyhmän määrittäminen, brändin luominen tai markkinoinnin suunnittelu ylipäätään. Kiireessä keskitytään vain markkinointikeinoihin, kuten sosiaalisen median päivittämiseen, myymiseen tai flyereiden jakamiseen.
Toki tekeminen tuntuu aina tuottavammalta ajatukselta, kuin pelkkä suunnitteleminen, mutta valitettavasti suunnittelematon markkinointi vain kuluttaa aikaasi, rahojasi ja hermojasi. Sen sijaan, että summa mutikassa räiskit markkinointibudjettiasi taivaan tuuliin, käytä hetki markkinoinnin suunnitteluun. Tässä muutamia ideoita siitä, mistä lähteä liikkeelle.
Määritä kohderyhmäsi. Sanon sen vielä uudestaan. Määritä kohderyhmäsi. Jos saisin euron joka kerta kun yrityksen kohderyhmänä on kaikenikäiset hengittävät oliot, niin asiani olisivat erittäin hyvin. Mitä tarkempi kohderyhmäsi on, sitä parempi.
Määritä yrityksesi brändi. Minkälainen yrityksesi on? Mitä se edustaa? Miten kuvailisit yritystäsi? Kun tiedät kuka yrityksesi on, markkinoi sitä sen mukaisesti. Persoonallisella tavalla. Brändi ei ole vain isojen yritysten juttu. Pienet yritykset tarvitsevat brändiä itseasiassa enemmän kuin isot.
Aikatauluta markkinointitoimesi. Sinun ei tarvitse tehdä päivittäistä kalenteria, mutta mieti ainakin kuukausittaiset toimesi markkinoinnissa. Näin teet yhdenmukaista ja toimivaa markkinointia.
Aseta tavoitteita ja seuraa niiden toteutumista. Ole rohkea tavoitteissasi ja mieti, miksi ne toteutui tai jäi toteutumatta.
Tämäkään blogiteksti ei kata edes prosenttia aiheesta. Mutta jostain täytyy lähteä liikkeelle. Miten sinä ajattelet? Pidätkö markkinoinnin suunnittelua tärkeänä?
Lue myös: